ثبت نام از داوطلبان برای آزمایشات واکسن بیماری کروناویروس آغاز شد

10 ژوئیه 2020 - در حالی که جهان با همه گیری کرونا ویروس دست و پنجه نرم می کند، بسیاری از شرکت های داروسازی و سازمان های تحقیقاتی در حال تهیه یک واکسن مؤثر علیه کروناویروس جدید هستند که تحت عنوان کرونا ویروس 2 سندرم حاد تنفسی  (SARS-CoV-2) شناخته می شود.

اکنون آزمایشات انسانی برای تعیین اثربخشی و ایمنی واکسن های نامزد شده، در حال انجام است. در حال حاضر، 21 واکسن کاندید در مرحله ی ارزیابی بالینی قرار دارند، و 139 واکسن کاندید در آزمایشات پیش بالینی در سراسر جهان در حال بررسی هستند.

آزمایشات بالینی واکسن

در تلاش برای ثبت نام از داوطلبان، انستیتوی ملی آلرژی و بیماریهای عفونی(NIAID)، یک آزمایش بالینی جدید با عنوان "شبکه ی آزمایشات پیشگیری کووید-19 (COVPN) "، با هدف ثبت نام از هزاران داوطلب برای آزمایش انواع واکسن های تحقیقاتی علیه عفونت SARS-CoV-2 راه اندازی نمود.

این وب سایت جدید، به طور آنلاین به ساکنان ایالات متحده امکان ثبت نام می دهد تا در آزمایشات بالینی برای واکسن کروناویروس شرکت کنند. افرادی که در این برنامه ثبت نام کرده اند، در چهار مطالعه ی گسترده ی واکسن کروناویروس که پیش بینی می شود این تابستان یا پاییز آغاز شود، شرکت خواهند کرد.

شرکت کنندگان علاقه مند باید به یک پرسشنامه در این وب سایت پاسخ دهند، که شامل برخی از سؤالات شخصی از جمله مکان، شغل، سابقه سلامتی گذشته و حال و اطلاعات تماس با آنها می باشد.

انتظار می رود داوطلبان در طی یک یا دو سال باید حداقل ده بار به سایت های تحقیق و آزمایش مراجعه کنند. این زمان برای نظارت بر علائمی است که ممکن است رخ دهد. برخی از افراد ممکن است برای شرکت در این کارآزمایی تایید نشوند، زیرا محققان می خواهند اثربخشی واکسن را تعیین کنند، و افرادی که نمی توانند به موقع برای نظارت به مراکز تحقیق مراجعه کنند، در این تحقیقات شرکت داده نمی شوند.

علاوه بر این، COVPN قصد دارد این کارآزمایی را در جوامع، کلیساها، سازمانها و اماکن کار انجام دهد، جایی که افراد در معرض خطر آلودگی به SARS-CoV-2 هستند. COVPN همچنین در نظر دارد 40 درصد از شرکت کنندگان را از میان افراد بیش از 65 سال و یا مبتلا به بیماریهای زمینه ای از جمله دیابت، فشار خون بالا، چاقی مرضی و بیماری های ریوی که در معرض خطر بالایی برای ابتلا به بیماری COVID-19 قرار دارند، انتخاب کند.

آزمایش اولیه ی فاز III برای واکسن ساخته شده توسط دانشمندان NIAID ، با همکاری شرکت بیوتکنولوژیModerna ، انجام خواهد شد. انتظار می رود آزمایش واکسن  mRNA-1273، در فصل تابستان آغاز شود.

الکس آذر، دبیر HHS ، در بیانیه ای گفت: ایجاد یک شبکه کارآزمایی بالینی یکپارچه یکی از عناصر اصلی عملکرد Warp Speed ​​است که هدف آن تحویل مقادیر قابل توجهی از واکسنی ایمن و مؤثر تا ژانویه 2021 می باشد.

وی افزود: از تابستان امسال، این شبکه ی جدید زیرساخت های موجود را ایجاد می کند تا هزاران داوطلب مورد نیاز برای مرحله ی انتهایی آزمایشات بالینی واکسن های نویدبخش را تأمین کند.

شبکه

آزمایش این واکسن توسط مرکز تحقیقات سرطان هوچینسون در سیاتل به سرپرستی دکتر لری کوری و کتلین نوزیل از دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند انجام خواهد شد.

این شبکه از یک پروتکل هماهنگ برای واکسن که  توسط برنامه ی شتاب مداخلات درمانی و واکسن ها علیه کووید-19(ACTIV) ، با همکاری بخش عمومی و خصوصی توسعه یافته است، بهره می برد. بیش از 100 سایت کارآزمایی بالینی توسط این شبکه در سراسر کشور و حتی خارج از کشور اداره می شود.

دکتر فرانسیس کالینز، مدیر NIH گفت: هریک از کارآزمایی های بالینی فاز 3 که توسط شبکه ی COVPN ، انجام خواهد شد، به هزاران داوطلب نیاز دارد. مشارکت جامعه، به ویژه جوامعی که بسیار مستعد عوارض شدید COVID-19 هستند، برای موفقیت این تلاش تحقیقاتی حیاتی است.

واکسن های در حال آزمایش

شش ماه پس از پدیدار شدن کرونا ویروس برای اولین بار در چین، واکسن های نامزد به آخرین مرحله از آزمایش های انسانی خود رسیده اند، که اثربخشی و ایمنی واکسن را در جلوگیری از بیماری کورونا ویروس تعیین خواهند کرد.

گذشته از واکسن Moderna ، شرکت Sinovac Biotech در چین قصد دارد، واکسن خود را در برزیل در یک کارآزمایی فاز III آزمایش کند. این یکی از سه شرکتی است که به آخرین مرحله از آزمایش های انسانی رسیده است. این واکسن با همکاری موسسه بوتانتان تولیدکننده واکسن در برزیل آزمایش می شود. در این تحقیق حدود 9000 کارمند مراقبت های بهداشتی در مراکز COVID-19 ، ثبت نام و شرکت خواهند کرد.

در همین حال، واکسن شرکت آسترازنکا برای کووید-19، که توسط دانشمندان دانشگاه آکسفورد و گروه ملی داروسازی چین (Sinopharm) تهیه شده است، نیز در فاز سوم خود می باشد. اگر ثابت شود که این واکسن ها ایمن و موثر هستند، می توانند در بسیاری از کشورهای جهان توزیع شوند.

بیماری کرونا ویروس اکنون به 188 کشور و سرزمین رسیده است و تعداد موارد در حال سرایت به سرعت رو به افزایش است و این بدان معناست که بیماری همه گیر به زودی پایان نخواهد یافت.

منابع:

·         COVID-19 Prevention Network. https://www.coronaviruspreventionnetwork.org/

·         National Institutes of Health. https://www.nih.gov/news-events/news-releases/nih-launches-clinical-trials-network-test-covid-19-vaccines-other-prevention-tools

https://www.news-medical.net/news/20200710/Volunteers-can-now-register-for-coronavirus-disease-vaccine-trials.aspx